De band tussen IVECO en BE-Combi gaat ruim tien jaar terug, toen oprichter Henk-Jan Uittenbogerd de eerste PLUS-systemen op de weg zette. BE-Combi is vanaf de start merkonafhankelijk geweest. Toch werd in de beginjaren het grootste deel van de PLUS-systemen gebouwd op IVECO. Dat heeft alles te maken met de robuustheid van dit Italiaanse merk, vertelt Dolf Lutterman, directeur van IVECO NLS.
Sinds de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn op 19 januari 2013 zijn chauffeurs die na deze datum hun B- en E-rijbewijs hebben behaald, begrensd op maximaal 7 ton treingewicht. Het is een maatregel die Dolf Lutterman graag teruggedraaid zou zien. "Niet alleen omdat IVECO in het 3,5-tons segment méér aankan, maar vooral vanwege de huidige hoofdbrekens in het transport: het milieu en het chauffeurstekort. De BE-combinatie is van noodoplossing uitgegroeid tot een volwassen voertuig. Het BE-segment groeit gestaag. Steeds meer transportbedrijven, maar ook grote aannemers en andere eigen vervoerders, kiezen voor een BE-trekker met oplegger of een PLUS-systeem. Het is natuurlijk fantastisch voor het milieu en de bedrijfskosten als je maar één vervoersbeweging nodig hebt in plaats van vijf. Maar ik zou nog veel meer ruimte willen in het maximaal laadvermogen. Niet in de laatste plaats omdat IVECO met die hogere combinatiegewichten hoegenaamd geen moeite heeft."
IVECO NLS leverde onder meer de vijf IVECO Daily chassis voor de autohoogwerkers van Hoogwerker Centrum Nederland. Dolf Lutterman: “De standaarduitvoering is uitgerust met een 1,9-tons vooras. Vanwege het gewicht van de kraan, die ook over de cabine kan reiken, hebben we er af fabriek een 2,1-tons as opgezet. BE-Combi is een prettige, professionele partij die zich strikt aan onze opbouwrichtlijnen houdt. Wij leveren kwaliteit, zij ook.”
Azewijnseweg 12
4214 KC Vuren
Nederland