3500PLUS
Systeem

  • Met een grote variatie in verschillende laadbaken
  • Laadvermogens van 2.500 tot 3.000 kilo
  • Grote flexibiliteit door compacte afmetingen
  • Rijdt als een standaard lichte bedrijfswagen
  • Eenvoudig over te bouwen (mits hetzelfde voertuig)
Geschikt voor B en BE-rijbewijs Tot 5x meer laadvermogen Antwoord op chauffeurstekort

3500PLUS Systeem:
meer lading met een BE-rijbewijs

Om het maximale brutogewicht van een lichte bakwagen te verdubbelen van 3.500 naar 7.000 kilo is het 3500PLUS Systeem ontwikkeld. Het voordeel van het systeem is meer laadvermogen en laadvolume. En, je mag erin rijden met een BE-rijbewijs.

Het 3500PLUS Systeem is feitelijk een kortgekoppelde trekker-opleggercombinatie met het uiterlijk en rijgedrag van een lichte bedrijfswagen. 

Laadvermogen tot 3.000 kilo

Voor het 3500PLUS Systeem geldt een laadvermogen van 2.500 tot 3.000 kilo, afhankelijk van het type en afmetingen van de laadbak. Het systeem maakt baklengtes mogelijk tot wel 5,5 meter. BE-Combi is merkonafhankelijk en is te bouwen op elke achterwiel aangedreven lichte bedrijfswagen.

Hoe het werkt

De open of gesloten laadbak wordt niet rechtstreeks op de chassis-cabine gemonteerd maar is een op maat gemaakt opleggerchassis. De chassis-cabine is daarvoor voorzien van een subframe met een koppelschotel, waar de één-assige oplegger op wordt vastgezet. Doordat deze oplegger, net als het trekkend voertuig, een wettelijk GVW heeft van 3.500 kilo heeft, komt het combinatiegewicht op 7.000 kilo.

Het aan- en afkoppelen van de combinatie

Als ondersteuning voor uw werkplaats, heeft BE-Combi twee video-animaties gemaakt die met een eenvoudig stappenplan het aan- en afkoppelen van de combinatie tot een aantal simpele handelingen terugbrengt. U bespaart hierdoor kostbare tijd bij het aan- en afkoppelen van de combinatie. De algemene handleiding geeft informatie over preventief- en regulier onderhoud.

Aankoppelen

Afkoppelen

Rijbewijs regels

De eerste vraag is of u een oud of een nieuw BE-rijbewijs heeft. Als u dat bepaald heeft, weet u welk extra laadvermogen de BE-Combi systemen u opleveren.

Nieuw BE-Rijbewijs: is een BE-Rijbewijs dat is behaald ná 19-1-2013
Oud BE-Rijbewijs: is een BE-Rijbewijs dat is behaald vóór 19-1-2013

Bij het nieuwe BE-Rijbewijs is het maximale gewicht van trekker met oplegger maximaal  7.000 kilo, 3.500 kilo voor de trekker en 3500 kilo as-last voor de oplegger.

  • Schotelgewicht is de waarde in kilo’s die overblijft als het rijklaargewicht van het trekkende voertuig wordt afgetrokken van het maximale totaalgewicht.
  • Het schotelgewicht is feitelijk het overgebleven “laadvermogen” van het trekkende voertuig.
  • Het rijklaargewicht van het trekkende voertuig is van belang voor:
    • Het maximale trekgewicht (opleggergewicht) van het voertuig.
    • Het gewicht dat de oplegger mag overdragen op het trekkende voertuig.
  • Het rijklaargewicht van de trekker wordt als volgt berekend: 
    • Nettogewicht van het voertuig vermeerderd met 75 kilo (chauffeur) plus 90% vulling van de brandstoftank is rijklaargewicht.
    • Voor zowel N1 als N2 voertuigen geldt dat 75 kilo per zitplaats opgeteld moet worden bij het rijklaargewicht.
  • De oplegger mag maximaal de waarde van het ‘laadvermogen’ van de trekker aan schotelgewicht overdragen op het trekkende voertuig.

Voorbeeld:

  • Het rijklaargewicht van de trekker bedraagt 2.275 kilo.
  • Het schotelgewicht is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.
  • Het trekgewicht (lees maximale opleggergewicht) bedraagt in dit voorbeeld dus 3.500 kilo (as-last) plus 1.225 kilo schotelgewicht is 4.725 kilo.
  • Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 2.625 kilo.

Bij het oude BE-Rijbewijs werd veel meer gekeken naar de technische specificaties van het trekkende voertuig. Een extra RDW-keuring (helling- en remproef) kon het totale combinatiegewicht (trekkend voertuig met oplegger) vrij eenvoudig verhogen naar bijvoorbeeld 10 ton (hier komt de uitspraak 10 ton combinatie vandaan).

De wet zegt dat je bij een oud BE-Rijbewijs maximaal vijf keer het netto schotelgewicht als trekgewicht mag gebruiken.

Voorbeeld:

  • We gaan uit van de exact dezelfde trekker zoals met het nieuwe BE-Rijbewijs.
  • De schoteldruk is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.
  • Het trekgewicht (maximale opleggergewicht) is vijf keer 1.225 kilo, dus 6.125 kilo.
  • Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 4.025 kilo
  • Een verschil dus van 1.400 kilo trekgewicht en dus uiteindelijk ook laadvermogen tussen het oude- en nieuwe BE-Rijbewijs met precies dezelfde combinatie.
  • De BE-Combi 3500PLUS Combinaties zijn feitelijk voor de wetgeving ook trekker met oplegger combinaties en hiervoor gelden dezelfde regels.
  • De BE-Combi 3500PLUS Combinaties worden echter te allen tijde op maximaal 7.000 kilo gebouwd en daarmee geschikt voor beide BE-Rijbewijzen.
  • Bij de toelatingskeuring door het RDW worden de toelaatbare gewichten van zowel de trekker als de oplegger altijd exact op elkaar afgestemd zodat de gewichten altijd kloppen.
  • Bij de aanschaf van een nieuw trekkend voertuig dat gekoppeld gaat worden aan een bestaande oplegger is het belangrijk om vast te stellen of de combinatie op het gebied van de gewichten klopt.
  • Voertuigen zijn door veranderende specificaties de laatste jaren alleen maar zwaarder geworden, dit heeft invloed op het rijklaargewicht, de toegestane schoteldruk en daarmee het trekgewicht van de oplegger.
  • De toegestane gewichten van een oplegger kunnen achteraf worden veranderd door een nieuwe keuring RDW.
  • Als de gewichten van de oplegger moeten worden aangepast kan dit alleen met een fysieke keuring door de RDW. De onlineoplossing (T.M.M. formulier) van het RDW verandert alleen het totaalgewicht van de oplegger maar niet de schoteldruk (ook het King-Pin gewicht genoemd) en de as-last separaat van elkaar.
  • Als de gewichten moeten worden teruggezet, is het aan te bevelen om te controleren wat het netto laadvermogen moet zijn om eventuele overbelading te voorkomen.
  • Vraag: Ik heb een bestaande oplegger, kan deze zonder problemen achter een nieuwe trekker worden gekoppeld?
    • Antwoord: Bij een oud BE-Rijbewijs is dit geen probleem
    • Antwoord: Bij een nieuw BE-Rijbewijs, meestal niet. Wij adviseren om alle gewichten te controleren zowel die van de trekker als die van de oplegger om fouten te voorkomen.
  • Vraag: Ik heb een trekker oplegger combinatie voor een oud BE-Rijbewijs, mag een chauffeur met een nieuw BE-Rijbewijs hierop rijden als hij ervoor zorgt dat hij mét lading niet de grens van 7.000 kilo overschrijdt?
    • Antwoord: Nee dit mag niet; als de combinatie theoretisch (volgens kenteken) inclusief lading méér mag wegen dan 7.000 kilo bent u met het nieuwe BE-Rijbewijs in overtreding, zelfs zonder lading bent u in dit geval strafbaar. 



Voertuigspecificaties

BE-Combi is merkonafhankelijk en realiseert maximaal laadvermogen voor de meest bekende merken bedrijfswagens. Download de specificaties of neem contact met ons op.

Wij helpen u graag verder

Wilt u meer weten? Wij komen graag bij u langs om de voordelen toe te lichten. Maak een afspraak.

Neem contact op

Bekijk ook

Whitepaper

BE-Combi trekker conversies en opleggers

BE-Combi realiseert trekker conversies op de meest voorkomende merken lichte bedrijfswagens met achterwielaandrijving.

Lage Vloer Chassis

Het Lage Vloer Chassis van BE-Combi is ideaal voor transport van rolcontainers, brood- en bloemenkarren.

Uw voordeel begint hier

In ons whitepaper leest u alles over de regelgeving en de mogelijkheden die BE-Combi biedt.