De daadkracht waarmee BE-Combi inhaakte op onze wensen heeft ons verrast. Het resultaat is een mijlpaal.

Wim van Beuzekom van Hoogwerker Centrum Nederland

BE-Combi ontwikkelde de allereerste autohoogwerker ter wereld

BE-Combi ontwikkelde samen met Hoogwerker Centrum Nederland de allereerste autohoogwerker ter wereld voor het BE-rijbewijs met een werkhoogte boven de dertig meter.

Veilig werken op hoogte

Hoogwerker Centrum Nederland ontwikkelt en bouwt compacte hoogwerkers. In het segment autohoogwerkers voor B-rijbewijs (tot 3,5 ton) zat het bedrijf, qua werkhoogte en reikwijdte van de opgebouwde hoogwerker, tegen de bovengrens aan. De ambitie van Hoogwerker Centrum Nederland reikte echter verder. Tijdens een kennismaking met BE-Combi bleek dat beide bedrijven hetzelfde doel nastreven: het optimale mogelijk maken met behulp van vernuftige techniek. Nauwelijks een jaar later presenteren de partners de Compact 3117 Jib. De eerste autohoogwerker ter wereld voor BE-rijbewijs met een werkhoogte van 31 meter is gebouwd op een IVECO Daily 3500PLUS van BE-Combi.

MULTIFUNCTIONEEL BE-VOERTUIG

Een mijlpaal, noemt directeur Wim van Beuzekom van Hoogwerker Centrum Nederland zijn nieuwste autohoogwerker. “Deze hoogwerker rijdt als een bestelwagen. De totale lengte is 8,40 meter, de wielbasis 3.750 mm. Parkeren en manoeuvreren is dus geen probleem. Dat in combinatie met een werkhoogte van 31 meter, een zijdelings bereik van 17 meter en een tweepersoons manbak met een overall belasting van 250 kilo. De hoogwerker kan twee- of eenzijdig afgestempeld worden en bestrijkt het volledige werkgebied vóór de cabine.” De Compact 3117 Jib is een multifunctioneel werktuig. Het is geschikt voor onder meer onderhouds- en installatiewerkzaamheden op hoogte, maar ook voor bijvoorbeeld gebouwreiniging waarbij er 34 meter gevel in de breedte kan worden bereikt zonder het voertuig te hoeven verplaatsen. 

IVECO DAILY 3500PLUS

Als constructiebedrijf heeft Hoogwerker Centrum Nederland goede ervaringen met IVECO. “Het is een oersterk en constructief veelzijdig voertuig om op verder te bouwen”, aldus Van Beuzekom. “Andere voordelen zijn de strakke onderhoudstarieven, lage exploitatiecijfers en het brede internationale servicenetwerk. De fabrieksgarantie van het cabine-chassis komt bovendien niet in het geding bij de IVECO Daily 3500PLUS, dat biedt zekerheid.”

INNOVATIEDRANG

De ontwikkeling van de ultracompacte autohoogwerker nam nog geen jaar in beslag. “De daadkracht waarmee BE-Combi inhaakte op onze wensen heeft ons verrast en verdient zeker een compliment. We zitten dicht bij elkaar, zowel in geografisch opzicht als wat betreft bedrijfscultuur en innovatiedrang”, zegt Van Beuzekom. 

EUROPESE TYPEGOEDKEURING 

Een andere overeenkomst tussen de bedrijven is de ambitie om hun producten ook in het buitenland af te zetten. Hoogwerker Centrum Nederland heeft reeds een vestiging in Duitsland en wil verder groeien in Europa. Bij de ontwikkeling van de Compact 3117 Jib is daarom al rekening gehouden met de geldende Europese normen. Zodra de Europese typegoedkeuring verkregen is, kan de wereldprimeur eenvoudig in elk Europees land op kenteken worden gezet.

Lees ook

"Het hoge laadvermogen gaf de doorslag om te kiezen voor het 3500PLUS Systeem. Met één van deze voertuigen kunnen we hetzelfde vervoeren als met vier bestelwagens."

Cor de Rooij, wagenparkbeheerder Bidfood

Lees verder

“Groot voordeel van deze configuratie is dat je er mee mag rijden met een BE-rijbewijs, waardoor het potentieel aan chauffeurs groot is.”

Ton Voorheijen, facilitair manager Leen Bakker

Lees verder