De laatste tijd worden steeds vaker BE-Combinaties aangehouden in het buitenland. Dit gebeurt vooral in Duitsland. De chauffeur wordt bekeurd, volgens de politie mag hij niet rijden met deze combinatie omdat hij hiervoor géén geldig rijbewijs heeft. Ook zijn BE-Combinaties sinds 1 januari verplicht om Maut te betalen. Wat is hiervoor de reden en hoe kunt u dit oplossen?
De reden ligt in het gewicht van de combinatie. In tegenstelling tot wat in Nederland gebruikelijk is, telt men in Duitsland de brutogewichten (max. massa voertuig) bij elkaar op, zonder rekening te houden met het overdraagbare koppelschotelgewicht van de oplegger naar het trekkende voertuig. In bijna alle gevallen heb je dan een combinatie van ongeveer 8.000 kg en dat is meer dan het toegestane gewicht voor het nieuwe BE-Rijbewijs (na 19-1-2013). Bovendien is het gewicht dan hoger dan de Maut-grens van 7,5 ton. In onderstaande illustraties ziet u de berekeningen:
De politie telt bij de berekening 3.500 kg van het voertuig op bij de max. massa van de oplegger. De 1.100 kg schoteldruk wordt dus eigenlijk dubbel geteld.
Door het opleggergewicht terug te zetten naar 3.500 kg, verliest u in theorie 1.100 kg laadvermogen. In de praktijk echter NIET. Indien het voertuig bij een controle zal worden gewogen, zal de 1.100 kg schoteldruk automatisch worden meegenomen in de berekening van het combinatiegewicht en het laadvermogen.
U heeft op deze manier altijd een geldig BE-rijbewijs en u betaalt geen Maut meer in Duitsland.
Hulp nodig bij het terugzetten van het opleggergewicht? Wij helpen u graag. Maak een afspraak met ons of ga naar het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation.
Voor meer informatie kunt contact opnemen met BE-Combi 0345-633644 of verkoop@be-combi.nl
Azewijnseweg 12
4214 KC Vuren
Nederland