3500PLUS
Systeem

  • Met een grote variatie in verschillende laadbakken
  • Laadvermogens van 2.500 tot 3.000 kilo
  • Grote flexibiliteit door compacte afmetingen
  • Rijdt als een standaard lichte bedrijfswagen
  • Eenvoudig over te bouwen (mits hetzelfde voertuig)
Geschikt voor BE-rijbewijs Tot 5x meer laadvermogen Antwoord op chauffeurstekort

3500PLUS Systeem:
meer lading met een BE-rijbewijs

Om het maximale brutogewicht van een lichte bakwagen te verdubbelen van 3.500 naar 7.000 kilo is het 3500PLUS Systeem ontwikkeld. Het voordeel van het systeem is meer laadvermogen en laadvolume. En, je mag erin rijden met een BE-rijbewijs.

Het 3500PLUS Systeem is feitelijk een kortgekoppelde trekker-opleggercombinatie met het uiterlijk en rijgedrag van een lichte bedrijfswagen. 

Laadvermogen tot 3.000 kilo

Voor het 3500PLUS Systeem geldt een laadvermogen van 2.500 tot 3.000 kilo, afhankelijk van het type en afmetingen van de laadbak. Het systeem maakt baklengtes mogelijk tot wel 5,5 meter. BE-Combi is merkonafhankelijk en is te bouwen op elke achterwiel aangedreven lichte bedrijfswagen.

Hoe het werkt

De open of gesloten laadbak wordt niet rechtstreeks op de chassis-cabine gemonteerd maar is een op maat gemaakt opleggerchassis. De chassis-cabine is daarvoor voorzien van een subframe met een koppelschotel, waar de één-assige oplegger op wordt vastgezet. Doordat deze oplegger, net als het trekkend voertuig, een wettelijk GVW heeft van 3.500 kilo, komt het combinatiegewicht op 7.000 kilo.

Het aan- en afkoppelen van de combinatie

Als ondersteuning voor uw werkplaats, heeft BE-Combi twee video-animaties gemaakt die met een eenvoudig stappenplan het aan- en afkoppelen van de combinatie tot een aantal simpele handelingen terugbrengt. U bespaart hierdoor kostbare tijd bij het aan- en afkoppelen van de combinatie. De algemene handleiding geeft informatie over preventief- en regulier onderhoud.

Afkoppelen
Versie vanaf 2019 zonder kabel
Aankoppelen
Versie vanaf 2019 zonder kabel
Afkoppelen
Versie vóór 2019 met kabel
Aankoppelen
Versie vóór 2019 met kabel

Rijbewijs regels

De eerste vraag is of u een oud of een nieuw BE-rijbewijs heeft. Als u dat bepaald heeft, weet u welk extra laadvermogen de BE-Combi systemen u opleveren.

Nieuw BE-Rijbewijs: is een BE-Rijbewijs dat is behaald ná 19-1-2013
Oud BE-Rijbewijs: is een BE-Rijbewijs dat is behaald vóór 19-1-2013

BE-Combi Whitepaper

Alles over de regelgeving en de mogelijkheden die BE-Combi biedt.

Download whitepaper

  • Vraag: Ik heb een bestaande oplegger, kan deze zonder problemen achter een nieuwe trekker worden gekoppeld?

    • Antwoord: Bij een oud BE-Rijbewijs is dit geen probleem

    • Antwoord: Bij een nieuw BE-Rijbewijs, meestal niet. Wij adviseren om alle gewichten te controleren zowel die van de trekker als die van de oplegger om fouten te voorkomen.

  • Vraag: Ik heb een trekker oplegger combinatie voor een oud BE-Rijbewijs, mag een chauffeur met een nieuw BE-Rijbewijs hierop rijden als hij ervoor zorgt dat hij mét lading niet de grens van 7.000 kilo overschrijdt?

    • Antwoord: Nee dit mag niet; als de combinatie theoretisch (volgens kenteken) inclusief lading méér mag wegen dan 7.000 kilo bent u met het nieuwe BE-Rijbewijs in overtreding, zelfs zonder lading bent u in dit geval strafbaar. 

Bij het nieuwe BE-Rijbewijs is het maximale gewicht van trekker met oplegger maximaal  7.000 kilo, 3.500 kilo voor de trekker en 3500 kilo as-last voor de oplegger.

  • Schotelgewicht is de waarde in kilo’s die overblijft als het rijklaargewicht van het trekkende voertuig wordt afgetrokken van het maximale totaalgewicht.

  • Het schotelgewicht is feitelijk het overgebleven “laadvermogen” van het trekkende voertuig.

  • Het rijklaargewicht van het trekkende voertuig is van belang voor:

    • Het maximale trekgewicht (opleggergewicht) van het voertuig.

    • Het gewicht dat de oplegger mag overdragen op het trekkende voertuig.

  • Het rijklaargewicht van de trekker wordt als volgt berekend: 

    • Nettogewicht van het voertuig vermeerderd met 75 kilo (chauffeur) plus 90% vulling van de brandstoftank is rijklaargewicht.

    • Voor zowel N1 als N2 voertuigen geldt dat 75 kilo per zitplaats opgeteld moet worden bij het rijklaargewicht.

  • De oplegger mag maximaal de waarde van het ‘laadvermogen’ van de trekker aan schotelgewicht overdragen op het trekkende voertuig.

Voorbeeld:

  • Het rijklaargewicht van de trekker bedraagt 2.275 kilo.

  • Het schotelgewicht is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.

  • Het trekgewicht (lees maximale opleggergewicht) bedraagt in dit voorbeeld dus 3.500 kilo (as-last) plus 1.225 kilo schotelgewicht is 4.725 kilo.

  • Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 2.625 kilo.

Bij het oude BE-Rijbewijs werd veel meer gekeken naar de technische specificaties van het trekkende voertuig. Een extra RDW-keuring (helling- en remproef) kon het totale combinatiegewicht (trekkend voertuig met oplegger) vrij eenvoudig verhogen naar bijvoorbeeld 10 ton (hier komt de uitspraak 10 ton combinatie vandaan).

De wet zegt dat je bij een oud BE-Rijbewijs maximaal vijf keer het netto schotelgewicht als trekgewicht mag gebruiken.

Voorbeeld:

  • We gaan uit van de exact dezelfde trekker zoals met het nieuwe BE-Rijbewijs.

  • De schoteldruk is 3.500 (max. gewicht) minus 2.275 kilo, dus 1.225 kilo.

  • Het trekgewicht (maximale opleggergewicht) is vijf keer 1.225 kilo, dus 6.125 kilo.

  • Als het eigen gewicht van de oplegger in dit voorbeeld 2.100 kilo is, bedraagt het netto laadvermogen van de combinatie dus 4.025 kilo

  • Een verschil dus van 1.400 kilo trekgewicht en dus uiteindelijk ook laadvermogen tussen het oude- en nieuwe BE-Rijbewijs met precies dezelfde combinatie.

  • De BE-Combi 3500PLUS Combinaties zijn feitelijk voor de wetgeving ook trekker met oplegger combinaties en hiervoor gelden dezelfde regels.

  • De BE-Combi 3500PLUS Combinaties worden echter te allen tijde op maximaal 7.000 kilo gebouwd en daarmee geschikt voor beide BE-Rijbewijzen.

  • Bij de toelatingskeuring door het RDW worden de toelaatbare gewichten van zowel de trekker als de oplegger altijd exact op elkaar afgestemd zodat de gewichten altijd kloppen.

  • Bij de aanschaf van een nieuw trekkend voertuig dat gekoppeld gaat worden aan een bestaande oplegger is het belangrijk om vast te stellen of de combinatie op het gebied van de gewichten klopt.

  • Voertuigen zijn door veranderende specificaties de laatste jaren alleen maar zwaarder geworden, dit heeft invloed op het rijklaargewicht, de toegestane schoteldruk en daarmee het trekgewicht van de oplegger.

  • De toegestane gewichten van een oplegger kunnen achteraf worden veranderd door een nieuwe keuring RDW.

  • Als de gewichten van de oplegger moeten worden aangepast kan dit alleen met een fysieke keuring door de RDW. De onlineoplossing (T.M.M. formulier) van het RDW verandert alleen het totaalgewicht van de oplegger maar niet de schoteldruk (ook het King-Pin gewicht genoemd) en de as-last separaat van elkaar.

  • Als de gewichten moeten worden teruggezet, is het aan te bevelen om te controleren wat het netto laadvermogen moet zijn om eventuele overbelading te voorkomen.


Voertuigspecificaties

BE-Combi is merkonafhankelijk en realiseert maximaal laadvermogen voor de meest bekende merken bedrijfswagens. Download de specificaties of neem contact met ons op.

Laadbakken

BE-Combi heeft veel kennis en ervaring in het configureren van de juiste laadbak die aansluit bij de wensen van de klant. Daarmee geeft BE-Combi invulling aan het one-stop-shop principe. Wanneer gekozen wordt voor het opbouwen van de laadbak door BE-Combi valt de hele op- en ombouw van het voertuig onder de regie van BE-Combi. Verschillende stappen in het opbouwproces kunnen efficiënt gecombineerd worden. Hierdoor staat BE-Combi voor de kortste mogelijke doorlooptijden en neemt u alle zorgen uit handen.

BE-combi-3500plus-renault-laadbak.jpg


BE-Combi werkt nauw samen met cityBOX

Omdat met de BE-Combinatie meer kan worden geladen en ook een hoger laadvolume kan worden gerealiseerd heeft BE-Combi haar specificaties met cityBOX zorgvuldig afgestemd en vastgelegd. De laadbak is standaard voorzien van een verzwaarde, aluminium onderbouw, een dikkere 21 mm betonplex laadvloer, een volledig afgetimmerd kopschot met 15 mm betonplex plaat en uitgevoerd met een aluminium schoprand met een hoogte van 300 mm rondom. De rest van de laadbak is voorzien van lat-om-lat betimmering en 2x LED-verlichting.

Standaard is de laadbak uitgevoerd met een zijdeur en voor het vastzetten van de lading een combirail met blokkeerstang. De laadbak is voorzien van een Dhollandia laadklep met een hefvermogen van 1.000 kg en een platformhoogte van 1.800 mm. Het platform is voorzien van twee rolstops.


Afmetingen

De standaard laadbak heeft de volgende standaard inwendige afmetingen:

  • Korte wielbasis Lengte 4.700 mm | Breedte 2.250 mm | Hoogte 2.320 mm

  • Lange Wielbasis Lengte 5.200 mm | Breedte 2.250 mm | Hoogte 2.320 mm

Afwijkingen ten opzichte van de standaarduitvoering zijn mogelijk. Raadpleeg daarvoor de verkoopafdeling van BE-Combi voor de verschillende mogelijkheden.


Beperkingen bij het samenstellen van de laadbak

  • Een BE-Combinatie is géén 12 ton truck, het maximale gewicht is 7 ton.

  • De maximale breedte van de laadbak is daarom gelimiteerd tot circa 2.400 mm, dit in verband met de breedte van de voertuigspiegels. Bij de RDW-keuring wordt hier op gelet.

  • De maximale hoogte van de laadbak is beperkt tot 2.500 mm, in verband met de hoogte van de spoiler op het voertuig. De maximale lengte van de laadbak is afhankelijk van de keuze van de voertuig wielbasis en de corresponderende lengte van het 3500PLUS opleggerchassis. Indien het om een afwijkende laadbak lengte gaat, is het advies om dit eerst te overleggen met BE-Combi. Bij een laadbak met achterdeuren zonder laadklep, kan de laadbak langer zijn omdat er minder zware krachten worden uitgeoefend op het chassis.

  • Het hefvermogen van de laadklep is gelimiteerd op 1.000 kg omdat een zwaardere uitvoering te grote krachten op het chassis overbrengt.

  • In uitzonderingsgevallen moet bij montage van een zwaardere laadklep (max. 1.500 kg) deze voorzien zijn van automatische steunpoten die eerst uitschuiven voordat de laadklap kan worden bediend.


Andere typen laadbakken

 Een andere laadbak dan de standaarduitvoering, kan dat ook?

  • Naast standaard laadbakken levert BE-Combi een groot aantal andere laadbakken, zoals:

    • Geïsoleerde laadbakken

    • Koellaadbakken met of zonder koelmotor

    • Koel /vries laadbakken met duo-temp koelmotor

    • Open laadbakken met verschillende opties

  • Bij geïsoleerde- en koel /vries laadbakken adviseert BE-Combi te kiezen voor de kortere variant wielbasis, het gewicht van de opbouw is fors meer dan een standaard laadbak en dus wordt het laadvermogen hierdoor verminderd.

  • Let op dat de koelmotor soms bepaalde voertuigopties nodig heeft, raadpleeg hiervoor uw merkdealer voor aanvullende informatie.


Handige tips

Bij het configureren van het juiste voertuig dat past bij uw bedrijf, uw werkzaamheden en persoonlijke voorkeuren is het belangrijk goed te onderzoeken welk merk voertuig en in welke uitvoering het beste past. BE-Combi is merkonafhankelijk, wij hebben dus geen voorkeur voor een bepaald merk voertuig, we hebben echter wel een aantal specifieke eisen bij de voertuigconfiguratie en uitvoering.

Wat is er nodig?

Klik op onderstaande onderwerpen om meer te lezen.

  • Optimale stabiliteit en rijeigenschappen en bovendien goede tractie van de aangedreven as in natte en winterse omstandigheden.

  • Bij de meeste merken zijn dit de zwaardere 4 tot 5 ton varianten in N1 uitvoering die bij de RDW-keuring netjes op maximaal 3.500 kg worden gekeurd.

  • Omdat u met een voertuigcombinatie rijdt met een hoger gewicht dan 3.500 kg bent u voor de wet verplicht om met een tachograaf en geldige chauffeurskaart te rijden.

  • De vooras van een lichte bedrijfswagen, maar ook voor vrachtwagens, is een kritisch onderwerp. Bij deel-lading, dat veelal tegen het kopschot, voorin de laadbak wordt geplaatst, "leunt" het ladinggewicht naar de voorzijde van het voertuig. Dit kan leiden tot overbelading van de vooras en vervelende bekeuringen.

  • Bij een zwaardere vooras is de kans, dat dit gebeurt, al veel kleiner, ook al is het verschil in vooras kilo’s misschien een paar honderd kilo.

  • Voor een professionele ombouw dient het voertuig altijd te zijn voorzien van een 13-polige connector voor de stroomvoorziening van de oplegger.

  • Het voertuig moet altijd zijn voorzien van een "body-builder" voorziening /connector voor de noodzakelijke ombouwwerkzaamheden.

  • Als u niet beslist een bijrijdersbank nodig heeft, adviseren altijd om te kiezen voor een bijrijdersstoel. Dit heeft een positieve invloed op het maximale laadvermogen van uw BE-Combinatie.

  • De wielbasis is van groot belang voor de uiteindelijke laadbaklengte die kan worden opgebouwd. Het is dus van belang om te weten wat de benodigde ruimte is die de laadbak moet hebben voor het vervoer van de goederen.

  • Een makkelijke vuistregel voor het bepalen van de mogelijkheden met het BE-Combi 3500PLUS Systeem is de korte of de langere wielbasis. Normaal  bouwen we een laadbaklengte van circa 4.700 mm op de korte en een 5.200 mm baklengte op de langere wielbasis. Voor uitzonderingen kunt u altijd contact opnemen BE-Combi, afd. verkoop.

  • De 3500PLUS opleggerlengte is afgestemd op de wielbasis van het voertuig, het is daarom van belang om te weten wat de uiteindelijke wensen zijn op het gebied van laadruimte en welke wielbasis daar het beste bij past.

101_2022_Team-square.jpg

Wij helpen u graag verder

Wilt u meer weten? Wij komen graag bij u langs om de voordelen toe te lichten. Maak een afspraak.

Neem contact op

Bekijk ook

Whitepaper

Trekkers en opleggers

BE-Combi realiseert trekker conversies op de meest voorkomende merken lichte bedrijfswagens met achterwielaandrijving.

Uw voordeel begint hier

In ons whitepaper leest u alles over de regelgeving en de mogelijkheden die BE-Combi biedt.

Adres

Azewijnseweg 12
4214 KC Vuren
Nederland

Volg ons
LinkedInLinkedIn YoutubeYoutube